Daantje op Sociale media&Hollandse 4 meterSociale media, dat is een zege en een vloek in een. Dankzij sociale media weet je wat er in je buurtje allemaal speelt. Maar daarnaast trek sociale media ook aan je. Het beïnvloed je. En die beïnvloeding kan en wordt misbruikt. Maar sociaal media is er ook om je te verbazen over sommige collega's in de transportsector.Zo stond afgelopen week de foto hier rechts op sociale media. Wat zien we hier? Hier staat een vrachtwagen chauffeur stil op rechterbaan van de A4 om te controleren of zijn combinatie wel onder het oude ringvaart aquaduct past. 😲 Wanneer Daantje de reacties bij deze foto las viel zijn mond pas echt open. 😶 Een grote groep facebook chauffeurs vind namelijk dat deze chauffeur goed bezig is en door te stoppen en te kijken voorkomt ie erger. Wat er even vergeten wordt is dat je op een snelweg niet zo maar even stopt. Er zijn op die plek al ernstige kop staart ongelukken gebeurt omdat er iemand voor het aquaduct gestopt was. De regelgeving over de maximale voertuighoogte is duidelijk. De norm is op EU niveau op 4 meter gesteld. Heb je een voertuig dat 4 meter hoog is kan die overal binnen de EU zonder problemen rijden. Maar nationale wetgeving mag in een EU lidstaat naar boven afwijken. Zo is in voormalig EU land Engeland de maximale voertuighoogte namelijk 16 voet (5,03 meter). Maar Nederland kende ooit een maximale voertuighoogte van 3,6 meter. Toen de EU richtlijn werd ingevoerd ontstond een probleem want alles is gebouwd voor 3,6 meter. De reeds gebouwde bruggen en tunnels die verruim je niet zomaar. Er zat op veel van die bouwwerken een flinke tolerantie 50 a 60 centimeter. Maar daar blijft niks van over wanneer de voertuighoogte van 3,6 meter naar 4 meter gaat. En zo werd Nederland een berucht land waar je absoluut niet hoger moet zijn dan 4 meter. Want als je hoger was wist je dat je kop gaat stoten. veel nieuwe chauffeurs en vakmensen uit het oosten moeten dit nog leren.
De vooruitgang heeft niet stilgestaan veel van die lage doorgangen zijn inmiddels vervangen door hogere. Maar sommige oudere doorgangen zoals de oude Coentunnel, Velsertunnel & Maastunnel zijn bouwwerken die je niet zomaar vervangt. Die zullen nog lange tijd erg laag zijn. Echter het oude ringvaart aquaduct (rechts op foto) wordt in 2026 gesloopt en vervangen door een breder en hoger exemplaar.
| |